maanantai 20. toukokuuta 2019

Kymmenen vuotta työpaikattomana


Tänään on merkkipäivä; olen ollut (henkisesti) jo kymmenen vuotta työpaikattomana. Fyysisesti työpaikattomuutta tulee heinäkuussa ”vasta” kolme vuotta.

TE –toimistostakaan ei ilmeisesti enää soiteta? Tänä vuonna sieltä ei ole soitettu minulle kertaakaan lukuun ottamatta yhteydenottopyyntööni vastaamista. Kyselin silloin (turhaan) palkkatukipaikoista. Tämä tapahtui helmikuussa, joten yli kolme kuukautta on kulunut ilman soittoa. Onkohan soitot keskeytetty hallituksen vaihtumisen vuoksi? Vielä viime vuonna soittoja tuli tasaisesti kolmen kuukauden välein. Eipä silti, että niistä mitään varsinaista hyötyä olisi ollut, ja toisaalta soitto puolen vuoden välein riittäisi aivan hyvin. No, jään odottelemaan tuleeko soittoa toukokuussa vai eikö tule.

”Enpä oikein voi mitään sille asialle, että olen viisikymppisenä työelämän ulkopuolella työvoimareservissä yrittämässä epätoivoisesti työllistyä, mutta kymmenen vuotta liian myöhään. Minkäpä sillekään voin, että työpaikkatilanne oli erittäin huono vuonna 2009, jolloin jäin määräaikaisesta työstä työttömäksi. Sen jälkeen aika on valitettavasti kulkenut ohitseni.”


”Työllistymismahdollisuudeksi jää tässä minun tapauksessani ainoastaan saada työpaikka ns. tiskin alta, mutta se tapahtui kerran palkkatukityön ja lyhyen projektityön muodossa, joten ei tapahtune enää toista kertaa…”


3 kommenttia:

  1. Kyllä minulle ainakin soitettiin vasta TE-toimistosta, vaikka työllistymissuunnitelmassani oli lukenut jo kuukausia, että aloitan työt nyt keväällä. Eli täysin turha soitto oli ja tietenkin se tuli legendaarisesti juuri kun olin ihmishälinässä kaupan kassajonossa.

    VastaaPoista
  2. Olen ollut nyt 10 kk työttömänä. Minulle on kyllä soitettu tänä aikana n. 3 kk välein ja nyt toukokuun loppupuolelle taas odottelen puhelua. Hiukan jännittää mitä ehdottelevat. Palkattomat työkokeilut ym. ei kiinnosta eikä niitä ole kirjattu työllistymissuunnitelmaani. Mutta eihän noista koskaan tiedä...

    VastaaPoista
  3. Minut on ilmeisesti toivottomana tapauksena unohdettu tai sitten resursseja on vähennetty?

    Mikään palkaton puuhastelu ei myöskään minua kiinnosta.

    VastaaPoista