perjantai 15. helmikuuta 2019

Ojasta allikkoon


”Olen ollut kauan työttömänä, mutta en niin kauan kuin sinä…”

”Työttömyytesi on jatkunut jo niin kauan…”

Näillä minun spekseilläni tulee enää kyseeseen joko vuorotteluvapaan sijaisuus tai palkkatukityö. Vuorotteluvapaan sijaisuuden kohdalla ei kuitenkaan ole saanut olla liian kauan työttömänä, kuten minä olen ollut, eikä liian vanha, kuten minä ilmeisesti olen. Palkkatuki, jonka voin saada, on 50 %, joten sen luulisi auttavan työllistymisessä, mutta ehkä sitten kuitenkaan ei? Koska olen yli 50, olenko liian vanha myös palkkatukipaikkoihin? Nykyisin pitää lisäksi olla korkeakoulututkinto moniin sellaisiin tehtäviin, joihin ei aikaisemmin sitä tarvinnut.* Työvoimakoulutuksia olen käynyt (jokseenkin turhaan) jo aivan riittävästi. (*Toisaalta ”liian vanha” ja vaadittu korkeakoulutus –oletus kumoutui, kuten edellisessä postauksessani kerroin, mutta kyseessä lienee ns. yksittäistapaus)



Onnellinen on se, joka ei koskaan ole joutunut:
  • työvoimakoulutukseen
  • palkkatukitöihin
  • hakemaan turhaan vuorotteluvapaan sijaisuuksia
  • TE- tai työllisyyspalveluiden asiakkaaksi


Onnellinen on se, joka:
  • on aina saanut olla töissä
  • on saanut hakemansa työpaikan tai työpaikat
  • ei ole joutunut työelämän ulkopuolelle sinnittelemään
  • ei katsoessaan hakuhistoriaansa erääseen organisaatioon joudu näkemään pitkää riviä: ”Ei valittu ei valittu ei valittu” (tänään tuli taas yksi)


6 kommenttia:

  1. No eipä palkkatukityö oikealla tosin pienehköllä palkalla, omalla kotipaikkakunnalla ollut paha nakki. Metsätöitä ja kenttien ym. hoitoa. Sai päivät täyteen (siksipä kunta järkkäsi myös yli 50v koska muuten tmtuella kunnan ristinä) Verot tuli palautuksina suunnilleen takasin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palkkatukityö on sinänsä ihan ok ja olen yhdessä sellaisessa ollutkin, mutta se on kuitenkin keinotekoista työllistämistä meille ikityöpaikattomille "luusereille". Kyllä se silti vaihtoehtona on parempi kuin ei mitään. Toisaalta palkkatukityötä on lähes yhtä vaikea saada kuin ihan "oikeaa" työtä.

      Poista
  2. aivan totta. On raskasta päivästä toiseen olla työkkärin asiakas ja taistella asioista...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä näin on. Erityisesti siksi, ettei pääsyä tunnu olevan muualle kuin työllistämistoimenpiteisiin, jos edes niihin.

      Poista
  3. Onko alanvaihto vielä minkäänlainen vaihtoehto? Monissa ammateissa työskennellään yrittäjänä, jolloin voit näyttää pitkää nenää työhistoriaa kyttääville työnantajille ja päästä vielä takaisin työelämään.

    Ei sekään helppo tie ole, mutta pitkäaikaistyöttömyys varmaan rassaa enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alanvaihdosta olen kirjoittanut blogissani, ja joutunut toteamaan, että se ei minun kohdallani onnistunut. Ensimmäinen lisäkouluttautumiseni ei poikinut päivääkään ko. alan töitä, ja toisesta tuloksena oli puolen vuoden palkkatukityö + neljän kuukauden projektityö, eli yhteensä 10 kuukautta työtä (joka ei aivan vastannut kouluttautumista).
      Yrittäjäksi voisin kyllä muuten alkaa, mutta kun minulta puuttuvat liikeidea, rahoitus ja asiakkaat. En ole riskinottaja enkä myyjätyyppiä. Tässä linkki bloggaukseeni aiheesta:
      https://toivotontyoton.blogspot.com/2017/04/yrittamisen-ainoaksi-motiiviksi-ei.html

      Olen tällä hetkellä keskittynyt hakemaan vuorotteluvapaan sijaisuuksia, koska niitä on ollut yllättävän paljon haussa. Yhteen jopa pääsin jo haastatteluun, mutta valitettavasti en saanut sitä työpaikkaa.

      Poista