sunnuntai 3. marraskuuta 2019

”Olethan sinä työelämässä?”


Taas tätä… Juu ei, en ole ”tällä hetkellä” työelämässä (enkä tule olemaan myöskään seuraavalla hetkellä). Vaikka olen työikäinen, olen valitettavasti myös työttömyysikäinen.  Sitä paitsi en voi itse päättää olenko työelämässä vai en, jos voisin, niin toki siellä olisin! EN tosiaankaan ole vapaaehtoisesti tässä tilanteessa. Jos olisin saanut itse valita, olisin ollut viimeiset 10 vuotta töissä, mutta kun en ole voinut itse rekrytoida itseäni minnekään…!

Aivan muut ratkaisevat sen asian, saanko olla töissä. Päätösvalta on rekrytoijilla ja taloustilanne mahdollisine yt-neuvotteluineen vaikuttaa ratkaisevasti työllisyyteen. Haettavia työpaikkoja ei välttämättä edes ole – puhumattakaan, että sellaisen hakiessaan saisi. Tätä vain eivät kaikenlaiset kyselijät tahdo käsittää. Niinpä joudun silloin tällöin (jokainen kerta on liikaa) tähän kiusalliseen tilanteeseen. Jos olisin (jostain kumman syystä) vapaaehtoisesti työpaikaton, minun ei tarvitsisi keksiä selityksiä työelämässä olemattomuuteeni, mutta koska työpaikattomuuteni johtuu suuresta kelpaamattomuudestani töihin, en halua tai voi selitellä mitään. Toisaalta, miksi minun pitäisikään?!


Sukujuhlissa toissa vuonna serkkuni kysyi, missä olen töissä: 2017/10/työpaikattomuus-nujertaa-ja-nöyryyttää

Minulle täysin tuntematon nainen (äitini tuttava) kysyi minulta viime vuoden kesällä museossa, mitä nykyään teen: 2018/06/mitä-sinä-nykyään-teet

Loppujen lopuksi näitä kysymyksiä on esitetty noin kerran vuodessa (kolmesti noin kahden vuoden aikana), mutta aina se on yhtä kiusallista/ noloa/ nöyryyttävää jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti