sunnuntai 24. marraskuuta 2019

Työhakemusten määrä vai laatu?


”Kun bloggaaja Moraalimummo jäi työttömäksi, alkoi armoton työnhakuprosessi, jonka aikana hän lähetti yli 70 työhakemusta. Yliopistosta valmistuttuaan Moraalimummo muutti pääkaupunkiseudulle oman alansa kesätyöpaikan perässä ja kesätyöstä seurasi vuoden määräaikaisuus. Kun määräaikaisuus loppui, hän oli ensimmäistä kertaa elämässään työtön. Viiden kuukauden työttömyysjaksonsa aikana hän kirjoitti yli seitsemänkymmentä työhakemusta ja kävi seitsemässä työhaastattelussa.” (= 10 % hakemuksista johti haastattelukutsuun.)                       menaiset.fi/blogit/moraalimummo/elämäni-synkin-syksy

Viisi kuukautta on todella lyhyt työttömyysjakso! Olisin ikionnellinen, jos omat työpaikattomuusjaksoni olisivat olleet noin lyhyitä. Toisaalta lyhin niistä on ollut kolme viikkoa, mutta pisimmät ovatkin sitten aivan toista luokkaa. Tällä jaksolla työpaikattomuutta on jatkunut yli kolme vuotta, ja olen lähettänyt noin 70 työhakemusta (alle sata kuitenkin). Kahden vuoden aikana olen saanut kutsun yhteensä neljään työhaastatteluun. Moraalimummon tilanne on ollut huomattavasti parempi kuin minun, toki hän on minua nuorempi enkä tiedä mikä hänen alansa on. Haettavana olevien työpaikkojen määrä on nimittäin hyvin alakohtaista, mutta toisaalta työhakemuksissa laatu merkitsee enemmän kuin määrä.

Työpaikanhakijoita kyllä riittää; hakijamääriä ei yleensä kerrota, mutta viimeksi kun sain tiedon hakijamäärästä, hakijoita oli 91. Heistä osa on työpaikanvaihtajia, osa työpaikattomia, osalla on kokemusta työskentelystä ko. organisaatiosta ja osalla substanssiosaamista (tai molempia edellä mainittuja). Varmaa on vain se, ettei minulla ole taaskaan mitään mahdollisuuksia työllistyä. Mitäpä luulette; ovatko minun syksyni synkkiä?!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti