keskiviikko 19. toukokuuta 2021

Nyt on ”kiire” minulla ja on töitä tarjolla

 Ei ole kiire minulla - ei ole töitä tarjolla           (maaliskuussa 2011)

Työpaikattomalle on aivan sama onko ns. työpäivä vai viikonloppu, arki vai pyhä, koska kaikki päivät ovat työttömiä päiviä. On koko ajan palkatonta vapaata eikä ole työtä rytmittämässä arkea ja elämää. En pitänyt työpaikattomana kysymyksestä "Oletko lomalla?", koska ei minulla ollut lomaa tai sitten minulla oli aina ”loma”. Nyt olen saanut pitkästä aikaa vastata tuohon kysymykseen aloittaneeni äskettäin uudessa työssä, joten minulla ei ole täyttä lomaa vielä (lomaa kuitenkin on). Jätin toki kertomatta olleeni tätä ennen neljä vuotta siinä omituisessa epätoivoisen työnhaun välitilassa, jossa ei ole lomaa mutta ei ole töitäkään.

Sain myös hiljattain hämmästellä myönteistä vastausta kysymykseen siitä, tulimmeko (minä ja mieheni) erääseen paikkaan suoraan töistä/ työpäivän jälkeen. Jouduin oikein miettimään, että tulinko sinne tosiaan TÖISTÄ, koska mihinkään vastaavaan tiedusteluun en voinut vastata myönteisesti neljään vuoteen(!). Kyllä on elämäni todellakin muuttunut myönteisemmäksi yhden ”pikku” työllistymisen ansiosta! Kiire minulla ei silti ole, joten laitoin sanan sen vuoksi otsikossa lainausmerkkeihin.

2 kommenttia:

  1. Kun olen ollut pitempään (useamman vuoden) työttömänä niin kesä on helpompaa aikaa. Muutkin ovat vapaalla/lomalla ja eivät kiinnitä huomiota, jos teen pihahommia, hoidan asioita jne. työaikaan. Ennen koronaa piti tarkoin miettiä, missä ja milloin aikaani vietin. Ainoa ongelmakohta on tuttujen tai puolituttujen kanssa kun jossain vaiheessa tulee utelu:"Milloin pidät lomasi?" Tämä riipaisee aina syvältä kun joutuu keksimään valkoista valhetta tai höpisemään perheen lomasuunnitelmista. Tästä vielä selviää, mutta eniten korpeaa ne rekrytoivat esimiehet, jotka hirveällä tohinalla kiiruhtavat rekrytointia touko-kesäkuussa, mutta omahyväisesti ja isosti ilmoittavat päättävien tahojen (he itse+muut) jäävän lomalle. Jatketaan sitten keskusteluja joskus elokuussa..kun he ovat ansaitusti levänneet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on liian monien vuosien kokemus lomien tiedustelusta ja olen siitä monta kertaa kirjoittanut blogissani. Samoin olen todennut kesän helpoimmaksi ajaksi olla työelämän ulkopuolella. Nyt on toistaiseksi toisenlainen tilanne.

      Kuulostaa minusta hieman tekosyiltä tuo kertomasi esimiesten selittely.

      Poista