maanantai 17. syyskuuta 2018

Osaamisbotti – nyt on kaikki nähty…


Ei riitä nöyryytykseen työmarkkinatuelle joutuminen vaan täytyy vielä kestää Tampereen kaupungin työllisyyspalvelujen ”osaamisbottia”! Tämä oli ensimmäinen yhteydenotto taholta, jonka kanssa en edes koskaan olisi halunnut olla minkäänlaisissa tekemisissä. Oikein leffaliput voi voittaa kun ehtii ensimmäisen viidenkymmenen joukossa rekisteröitymään. Upeaa! Mahtavaa! Voi luoja, ottakaa minut jo jonnekin töihin! En kestä tätä enää…


Liity osaksi kasvavaa joukkoa, niin kuulet ensimmäisenä piilotyöpaikoista ja työllistymistä helpottavista palveluista!        
(Kyllä, olen valitettavasti jo ”liittynyt osaksi” kasvavaa Tampereen pitkäaikaistyöttömien joukkoa.)

”Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut tarjoaa sinulle mahdollisuuden paljastaa osaamisesi Osaamisbotille, joka avaa ovia uuteen työpaikkaan. Osaamisbotti on keskustelurobotti, joka toimii yrityskoordinaattoreiden ja OMA-valmentajasi apurina – ajasta ja paikasta riippumatta.
Käyttö on todella helppoa! Sinun tarvitsee panostaa kymmenen minuuttia keskusteluun Osaamisbotin kanssa ja Osaamisbotti luo sinulle henkilökohtaisen osaamisprofiilin, jota voit hyödyntää välittömästi työ- tai opiskelupaikan löytämisessä.”

”Kun olet aktivoinut Osaamisbotin, niin voit aloittaa oman alkukartoituksen. Kartoituksen jälkeen voit avata oman osaamiskorttisi selaimeen ja täydentää omia tietoja tai ladata osaamiskortin pdf-tiedostona omaan käyttöön. Tämän jälkeen palvelun käyttäminen jatkuu yhdessä valmentajasi kanssa.”

Saat tämän tiedotteen, koska olet Tampereen kaupungin työllisyyspalveluiden asiakas ja lähetämme asiakkaillemme kohdennettuja tiedotteita palveluista. Olemme poimineet yhteystietosi Ura-järjestelmästä. Tietoja käytetään henkilön oikeuksien ja velvollisuuksien täyttämiseksi. Henkilötiedot ovat luottamuksellisia, eikä niitä luovuteta ulkopuolisille.


Eikö minulle kelpaa mikään? EI.
Enkö ole iloinen tästä päätähuimaavasta mahdollisuudesta? EN.
Miksen oli positiivinen tämän asian suhteen? Kokemus on opettanut.

Paljonko tähänkin on laitettu rahoja konkurssikypsän kaupungin tyhjästä kassasta? Paljon.
Anteeksi, mutta en halua ”keskustella” minkään ”botin” kanssa työttömyydestäni! Olen sitä mieltä, ettei arvokasta ihmiskontaktia voi korvata millään ”boteilla” ja muutenkin on arveluttavaa antaa henkilökohtaisia tietojaan tällaisiin järjestelmiin. Tämä(kin) innovaatio on syntynyt täyttämään tarpeen, jota ei ole edes ollut ja argumentit sen käytön puolesta tuntuvat olevan kovin ohuita.


Palvelua käytetään Skypen kautta. Onneksi osallistuminen on vapaaehtoista.

Kun sovellus tekee alkuhaastattelun, säästyy OMA-valmentajan työaikaa alustavien arvioiden mukaan jopa 45 minuuttia.” (OMA = Osaaminen, Motivaatio, Aktiivisuus)

(Me tien… eikun rahast… eikun säästetään tällä.)

Työllisyyspalveluissa Osaamisbotti voi hoitaa rutiinitehtäviä, jolloin omavalmentajalla jää aikaa asiakkaiden kohtaamiselle ja muulle työlle. Uskon, että botti vahvistaa työnhakijoiden aktiivisuutta ja helpottaa viestintää, kun kanava omavalmentajaan on auki.”


4 kommenttia:

  1. Vai robotti, voi herttinen, kaikkea ne keksii. Voivat tunkea sen ratikkatyömaan alle. Uskomatonta, kuka lienee tuonkin keksinyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Anna mun kaikki kestää!
      Rahastava taho tämänkin takana tietysti on.

      Poista
  2. Työtön on tuote, bisneksen tekoväline, kauppatavara.
    Vuokratyö- ja vastaaville jobbareille. Jotka taasen ovat työttömyysbisneksen asiakkaita.
    Aktiivimallihirttosilmukka roikkuu näkyvästi työttömän ovella ja yhteistoimintaneuvotteluhirviö hiippailee työllisen työpaikalla.
    Aktiivimalli hermostuttaa tosin joitakuita työssäkäyviäkin. Ovat kuulleet siitä tarinoita.
    Työttömien kokemukset ovat värikkäämpiä kuin tuhannen ja yhden yön sadut konsanaan. Businessmies osaa. Ja osaamisrobotti voi jopa viedä asiakaspalvelijan leipäpuun.

    VastaaPoista
  3. Työttömillä tosiaan tehdään paljon bisnestä, joten me työpaikattomat olemme jopa hyödyllisiä rahastusmielessä.

    Mielestäni kaiken toiminnan automatisointiin ja digitalisointiin satsataan aivan liikaa ja jätetään asioita pelkästään sähköiseen muotoon ja itsepalveluna tehtäväksi. Nämä järjestelmät ovat kuitenkin riippuvaisia mm. netin toimivuudesta ja sähkön saannista, jotka ovat puolestaan alttiita monenlaisille häiriöille. En laittaisi kaikkea yhden kortin varaan...

    VastaaPoista