maanantai 14. maaliskuuta 2022

Työllisen arkea, osa 2

Olen nyt ollut neljän vuoden työpaikattomuuden jälkeen töissä runsaat puolitoista vuotta, joten miltä minusta tuntuu (uutuudenviehätyksen jälkeen)? Tuntuu siltä, että aina on maanantai eikä palautumisaikaa ole tarpeeksi. Jälleen kadehdin muiden jatkuvia lomia, vaikka minulla toki on runsaasti viime vuodelta säästyneitä lomapäiviä, joita aion jatkossa pitää ainakin kaksi viikkoa.

Sijaistamani henkilö tuntuu olevan (pomon ja muiden mielestä) täydellinen ja korvaamaton, enkä minä ole oikein mitään - eikä minusta ole mitään hyötyä?

Newsflash: kukaan ei ole korvaamaton – ainakaan työntekijänä! Eläkkeelle hänkin on jäämässä ennemmin tai myöhemmin. Minä en halua elää eläkepäiviä odotellen; elämä on tässä ja nyt. Mitään takeita ei ole terveydestä eikä muustakaan jatkossa. Olisipa taloudellisesti mahdollista eläköityä viimeistään kuusikymppisenä, mutta toisaalta ei ole tietoa onko minulla töitä enää tämän kesän jälkeen (eli 56-vuotiaana). (Entisen) pitkäaikaistyöttömän pätkätyöläisen elämä on monimutkaista, koska toisaalta palkan saaminen on kivaa, mutta toisaalta vapauskin on kivaa, mutta ei rahattomana. (Kolmatta heinäkuuta peräkkäin en aio kuitenkaan työhön käyttää.)

Työviikot ovat maanantaista perjantaihin kovin rutiinimaisia ja odotettu viikonloppu on kuin silmänräpäys, joka hujahtaa aivan liian nopeasti ohi. Toisaalta voisin nyt itse olla se, joka on vuorotteluvapaalla sen sijaan, että olen vuorotteluvapaan sijaisena. JOS minulla olisi ollut yhtenäinen työura tähän asti, tässä iässä tarvitsisin jo jotain vaihtelua. Joka tapauksessa kaipaisin työn ja vapaa-ajan tasapainoa siten, että vapaa-aikaa olisi saman verran tai enemmän kuin työtä J


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti