lauantai 19. joulukuuta 2020

Joululahjatoiveeni toteutui

 Jokaisena työpaikattomana jouluna olen toivonut olevani seuraavana vuonna töissä. Joulun 2019 (sekä joulujen 2016 – 2018) lahjatoiveeni työpaikasta toteutui vihdoin kesällä 2020. Vuoden 2015 jouluna minulla oli toiseksi paras rahatilanne viimeisten noin kymmenen vuoden aikana, kun olin silloin palkkatukityössä (eli vuoden 2014 toiveeni myös toteutui). Tänä jouluna rahatilanteeni on parempi siihen verrattuna ja toki myös erittäin paljon parempi kuin kolmena edellisenä jouluna.

Jouluja on vilahtanut ohitse työpaikattomana ollessa jo aivan liian monia; joulujen 2009 ja 2019 välillä on ollut 11 joulua. Näistä ainoastaan yhtenä olen saanut palkkaa (2015), ansiosidonnaista työttömyyskorvausta olen saanut neljänä jouluna (2009, 2010, 2016 ja 2017), ja loput kuusi joulua olen joutunut kärvistelemään surkean työmarkkinatuen varassa. 

Pikkujouluja ei ole juurikaan ollut edes työelämässä ollessani. Nyt on toki poikkeuksellinen tilanne niiden järjestämisen suhteen. Meillä olikin kiva etäpikkujoulu erään kotimaisen bändin nettilivekeikan muodossa. Hyvä oli meno! Viimeksi olen ollut perinteisissä pikkujouluissa vuonna 1998, jolloin odotin vauvaa, eli ei ollut silloin minun kohdallani tavallinen pikkujoulumeno. (Niissä tuli irroteltua 1990- luvun alkupuolella nuorena ja nättinä sinkkuna.) Nykyisin kiinnostaa hyvä ravintola-ateria, teatteriesitys tms. jos saisin valita millaiset pikkujoulut olisivat.

Vuosina 2006, 2008 ja 2016 olin töissä pikkujoulu- ja jouluaikaan, mutta pikkujoulut eivät silloin koskeneet minua tai ”kuuluneet” minulle. Vuonna 2006 olisi pitänyt kuulua erääseen työpaikan kerhoon ja vuonna 2008 iski surullisenkuuluisa taantuma, johon vedoten ei järjestetty pikkujouluja. Enpä olisi niistä niin piitannutkaan. Vuoden 2016 tilanne sen sijaan jäi hampaankoloon, koska pikkujoulut järjestettiin, mutta valikoitiin kuka niihin pääsee ja kuka ei. Edellinen työnantajani on jäänyt nykyisen työnantajan varjoon oikeastaan kaikessa. Nykyisessä työpaikassani minulle kuuluvat samat edut kuin muillekin. Olen ollut iloisesti yllättynyt tästä, koska olen joutunut tottumaan syrjivään kohteluun monissa aiemmissa työpaikoissa.


2 kommenttia:

  1. Kivoja kuulumisia!
    Itsellä pitkästä aikaa moneen vuoteen on taas talviloma. Laskin että olen nyt ollut 35 vuotta työelämässä, ilman työttömyysjaksoa olisi pari vuotta enemmän.
    Työttömyys todella pudottaa pois monen itsestäänselvinä pitämistä asioista, kuten työterveyshuolto, vuosilomat, henkilökuntaetuudet, joululounas, firman subventoima (lähityö)lounas, ePassi ja mitä muuta.
    Aika monta vuotta meni ilman talvilomaa, johtuen juurikin tuosta työttömyydestä sekä sen jälkeisistä useista peräkkäisistä määräaikaisuuksista.
    Surullista, että eläkeputki päätettiin lopettaa, mutta itselleni sillä ei ole enää merkitystä, vaikka vielä irtisanottaisiin, satun nyt tällä erää olemaan oikean ikäinen tuossa suhteessa.
    50plussana kun irtisanotaan työpaikasta, niin kyllä on tuskaa sen jälkeen, voin todeta omasta kokemuksesta. Mutta nyt on onneksi viisarit jo paremmassa asennossa ja sitä kaikkea hyvää toivon myös sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin olisi ilman työttömyysjaksoja "hieman" enemmän työelämää takana. Onneksi olen nyt töissä, tosin olen kohta mennyt juhannuksesta jouluun ilman yhtään lomapäivää ja se todellakin tuntuu jo. (Ensimmäiset viisi viikkoa olivat vieläpä ilmaistyötä työkokeilun muodossa.) Kesällä jaksoin ja myös uutuudenviehätyksen voimalla, mutta nyt minun täytyy myöntää olevani kateellinen niille, joilla on oikeata lomaa pyhäpäivien lisäksi. On epäinhimillistä, etten saa lomaa, vaikka teen yhtä kovasti työtä kuin muutkin (ellen jopa enemmän, koska en harrasta ns. saikuttelua). Onneksi työpaikallani vaikuttaa useimmilla olevan korkea työmoraali, mutta yhdellä henkilöllä ei selvästikään ole, No, eipä asia minulle oikeastaan kuulu... Etätyö voisi tehdä hyvää tässä vaiheessa vuotta, kun jäisi aikainen herätys ja työmatkan kulkeminen pimeässä pois. Työtä kyllä jaksan tehdä, mutta työpaikalle kulkeminen on välillä rasittavaa. Teoriassa työtäni olisi mahdollista tehdä etänä, mutta eipä ole kukaan vielä sitä mahdollisuutta minulle tarjonnut.

      Sain nyt ePassin, minulla on työterveyshuolto ja tosiaan pikkujoulutkin olivat etämuodossa. Näitä etuja ei tosiaan ollut edellisessä työpaikassa. Kiitos työnantajalle näistä, ja pyhäpäiviä odotellessa.

      Kaikkea hyvää myös sinulle!

      Poista