perjantai 14. kesäkuuta 2019

Tuttua huttua


Tässä mielipidekirjoituksessa kerrotut asiat ovat osittain liiankin tuttuja minulle:

Olen pitkäaikaistyötön. Kohta kaksi vuotta olen erittäin aktiivisesti hakenut töitä. Tämä tarkoittaa satoja hakemuksia, mutta ei yhtään kutsua edes työhaastatteluun. Olen yli viisikymmentä, joten väkisinkin mieleeni tulee ikärasismi.        (Oikeammin ikäsyrjintä)
Vuoden alussa minulle soitettiin työvoimatoimistosta, että olen nyt (siis vasta nyt!) saanut oman henkilökohtaisen työvoimaneuvojan ja hän soittaa minulle parin päivän kuluessa. Tuota paria päivää on kulunut nyt noin kolme kuukautta, eikä kukaan työvoimatoimistosta ole minulle soittanut.”
(Oikeammin TE -toimisto)
Minulle ei ole soittanut kukaan tänä vuonna (yhteydenottopyyntöäni lukuun ottamatta). Odotin uutta soittoa TE- toimistosta toukokuun alussa, mutta yli kuukausi on jo mennyt eikä mitään ole kuulunut. Mahdollisesta soitosta seuraa tietenkin vain työllistymissuunnitelman päivittäminen, joka on yhtä tyhjän kanssa, koska se ei auta työllistymään. Jään mielenkiinnolla odottelemaan, soittaako minulle kukaan koko vuonna.

Minulla on oikeus 50 prosentin palkkatukeen. Kai joku minut puoli-ilmaiseksi töihin ottaa. Varsinkin kun palkkatukityöpaikka usein edellyttää kuukauden ilmaista työpanosta, joka on ovelasti naamioitu työkokeilunimikkeen alle, vaikka kyse on vain viimeisenkin selkänahan suikaleen repimisestä työttömän selästä.”

Myös minulla on tuo hyvinkin teoreettinen oikeus 50 %:n palkkatukeen, se ei vain kiinnosta yhtään ketään! Palkkatukityön (jos sellaisen vielä joskus saisin) tulisi olla vähintään vuoden mittainen. Työkokeilu siihen vedoten, että se mahdollisesti jatkuisi palkkatukityönä, ei oikein minua houkuttele.

2 kommenttia:

  1. Minuun otetaan yhteyttä te-toimistosta noin puolen vuoden välein. Eipä sillä että kaipaisin yhteydenottoja. Ikäni on noin 40.

    Viimeksi palkkatukipaikoista keskusteltaessa minulle sanottiin että yhdistys x voi ottaa mutta kokeilulla aloitetaan. No ei aloiteta, palkkatuki on sitä varten että se korvaa puutteita osaamisessa. Lisäksi tuokaan yhdistys ei palkkaa juuri ketään jos yhtäkään tukijakson jälkeen. Pääsin sitten muualle. Sinänsä en ole työkokeilua vastaan jos koen että siitä olisi itselleni hyötyä mutta sen käyttäminen ylimääräisenä koeaikana ei käy.

    Miksi palkkatukityön tulisi sinulla olla vähintään vuoden mittainen? Kaikki joiden tiedän työllistyneen palkkatuella lähiaikoina ovat saaneet vain 6-8 kk pätkän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki puoli vuotta olisi parempi kuin ei mitään, mutta olen usein lukenut keskustelupalstoilta vuodenkin mittaisista jaksoista. Siksi haluaisin mieluiten sellaisen, koska tietenkin pitempi työllisyysjakso on aina parempi. Yksi puolen vuoden palkkatukityö minulla oli runsaat kolme vuotta sitten ja nyt olisi todellakin jo tarvetta seuraavalle!

      Poista