perjantai 22. maaliskuuta 2019

30 vuotta työelämässä ja muuta uskomatonta


Kun henkilö on ollut jopa 30 vuotta työelämässä (vieläpä samassa työpaikassa), tulee hänelle hinku vuorotteluvapaalle. No, silloin saa joku työpaikaton (paitsi minä) mahdollisuuden päästä vähäksi aikaa työelämään ja takaisin ansiosidonnaiselle. Minä en pääse töihin edes 30 päiväksi eli kuukaudeksi, 30 viikoksi eli runsaaksi puoleksi vuodeksi tai 30 kuukaudeksi eli kahdeksi ja puoleksi vuodeksi (enää!)… Itse asiassa tuo viimeinen on jo ”käytetty”, koska olin töissä 2,5 vuotta (11/2006…5/2009). 30 viikon vuorotteluvapaan sijaisuuden menetin äskettäin, ja kyseessä oli nimenomaan 30 vuotta työssään olleen henkilön vuorotteluvapaan sijaisuus. Seuraavaa tilaisuutta ”odotellessa” aika sitten meneekin, ja työpaikattomuuteni sen kuin jatkuu ja pitenee ja kestää kestämistään ns. eläkeikään asti. Valitettavasti eläkettä ei juurikaan näillä kriteereillä tule!

Ymmärtävätköhän hyvässä – enemmän tai vähemmän – vakituisessa työpaikassa vuodesta ja jopa vuosikymmenestä toiseen olevat sitä kuinka etuoikeutettuja he ovat? Heidän ei tarvitse olla työnhaun marginaalissa, työvoimareservissä CV:hen aukkoja kerryttämässä! Moniko heistä saisi nyt oman työpaikkansa, jos joutuisi hakemaan sitä nykyisten hakuprosessien kautta?! Työnantajat ja rekrytoijat ovat olevinaan kuin jotain jumalasta seuraavia taivaspaikkaa antamassa ja heidän tarjoamansa työ on muka suunnilleen rakettitieteen veroista - eikä siihen kuka tahansa kelpaa.

En voi todellakaan ymmärtää sitä asiaa, että jotkut muut saavat työpaikkoja
  • ilman koulutusta
  • ilman substanssiosaamista
  • jopa epäonnistuttuaan työhaastattelussa

mutta minä en saa koulutettuna, osaavana/oppimiskykyisenä ja -haluisena , puhumattakaan siitä että olisin saanut työpaikan epäonnistuttuani työhaastattelussa!

Olen ihminen, joka:
  • ei kelpaa mihinkään
  • tulee aina torjutuksi
  • ei menesty kilpailuasetelmissa

ja jolle ei ole (työ)paikkaa missään! Jo 52,5 vuotta olen sinnitellyt yhteensopimattomana tämän maailman (= ihmisten) kanssa. Olisin kovin mielelläni sellainen, joka ”pitää” olla, mutta en vain osaa muunlaiseksi muuttua.

Ilman kahta vuoden 2005 jälkeen saamaani runsaan vuoden pätkätyötä olisin voinut olla työpaikattomana jo kohta 20 vuotta! Myös ilman palkkatukityötä olisin ollut työpaikattomana jo 10 vuotta. Kahdenkymmenen vuoden aikana olen ollut: yhteensä nelisen vuotta töissä, yhden vuoden ”lomautettuna”, kaksi vuotta äitiyslomilla, kahdeksan vuotta kokonaan työttömänä ja viitisen vuotta työvoimakoulutuksissa.

10 kommenttia:

  1. Olen joskus työttömänä erehtynyt kritisoimaan vakituisessa työssä olevien ystävieni työllistymistä ja et osaa edes kuvitella kuinka omahyväistä ryöppyä sieltä on tullut takaisin!

    Siis itseään pidetään narsistisesti jotenkin erityisenä menestyjänä, vaikka työpaikka on aivan tuurilla ja suhteilla saatu.

    Itse työllistyin nyt uudelleen vanhaan työpaikkaani, mutta sain sen alunperin suhteiden ja palkkatuen avulla.

    Ja en todellakaan pidä itseäni minään erityisenä ja kiitän Luojaa siitä, että hyvä mäihä on sattunut kohdalleni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös minä olen sitä "hyvää mäihää" odottanut ja toivonut, mutta olen joutunut toteamaan, että sellainen ei valitettavasti koske minua.

      Hienoa, että sinua on onnistanut!

      Poista
  2. Aikoinaan 40-50 vuoden työurat eivät tainneet kovin harvinaisia olla, nykyään muutaman kymmenen vuoden työttömyysurat ehkä liiankin yleisiä.
    Sukulaiseni teki pojanklopista seitsenkymppiseksi töitä eli taitaa siinä tulla yli 50 vuoden työura.
    Työttömyys koskettaa suoraan tai välillisesti lähestulkoon kaikkia, että jos joku ylentää itsensä tästä ongelmasta, niin eipä voi kuin sääliä häntä. Jaksamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä vieläkin on sellaisia ihmisiä, jotka eivät lainkaan ymmärrä työttömyysongelman laajuutta ja vakavuutta. Joillekin tekisi hyvää kokea asia ihan itse...

      Kiitos jaksamisen toivotuksesta!

      Poista
  3. Onpa rujoja lukuja. Olet ollut enemmän koulutettavana kuin palkansaajana. Kuuluiko typo-koulutuksiin ilmaisharjoitteluita? Olisi kiinnostavaa kuulla montako vuotta olet tehnyt ilmaiseksi töitä. Meneekö jopa palkkatöiden ohi? Entä olitko ennen tuota laskemaasi 20-vuotta kerryttänyt työhistoriaa ollenkaan?

    Minua huvittaa tämä nykyinen eläkekeskustelu. Miten tulevat sukupolvet selviytyvät nykyisten 30-40-vuotiaiden eläkkeiden maksusta aikanaan. Oma eläkertymä on tuskin 20e joten selvinnevät ihan heittämällä tuon maksusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ennen tuota 20 vuoden jaksoa olin yhdeksän vuotta lyhyeksi jääneellä insinöörin "urallani". Ilmaistöitä eli ns. työssäoppimista olen tehnyt yhteensä runsaan vuoden.

      Omaa eläkekertymääni en ole viime aikoina uskaltautunut tarkastelemaan.

      Poista
    2. No hyvä että sinulla on kuitenkin yhdeksän vuotta ollut töitä vaikka ei se varmasti nyt lämmitä. Itselläni ikää vajaat neljäkymmentä ja yhdeksän vuotta edes yhteensä töitä on jäänyt vain haaveeksi.

      Poista
  4. Olen siis ollut yhteensä noin 13 vuotta töissä 29 vuoden aikana, mikä ei tosiaan (ikääni nähden) varsinaisesti lämmitä. Toivottavasti sinä saat vielä työllistymismahdollisuuksia, kun olet vielä melko nuori - toisin kuin minä.

    VastaaPoista
  5. Ite olen DI, 40v, enkä kelpaa mihinkään edes ilmaiseksi harjoittelijaksi. Tällä hetkellä taas kerran opiskelemassa vielä vähän lisää, mutta todellisuudessa alan olla niin väsynyt opiskeluun ja niin pettynyt omaan eläämän ja sen suomiin mahdollisuuksiin, että tällä hetlellä opiskelu tai mikään muukaan ei voisi vähempää kiinnostaa. Kelpaamattomuuden tunne on lähes kamalin maailmassa ja olen saanut sitä ihan liian ison annoksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän niin tuon tunteen! Minä pääsin vielä nelikymppisenä (takaisin) työelämään, mutta enää ei onnistu. Toivotan sinulle jaksamista ja että saisit vielä jonkun onnistumisen työnhaussa!

      Poista