tiistai 9. lokakuuta 2018

Itku pitkästä työnhausta


Ensimmäisen kerran itkin työnhakuprosessin jälkeen vuonna 2011, kun minulle kerrottiin, etten kelvannut hakemaani työpaikkaan. Olin onnistunut englanninkielisessä puhelinhaastattelussa (soittaja oli Ruotsista) ja sen jälkeen minun piti mennä ”tsekattavaksi” firman Tampereen konttorille. Siellä minut todettiin introvertiksi ja kelpaamattomaksi ja sopimattomaksi kyseiseen työtehtävään. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään myyntityö… Kun minulle soitettiin ja kerrottiin työnhakuni lopputulos, minulta pääsi iso ja katkera itku.

Nyt minulla on menossa työnhakuprosessi, jonka lopputuloksen jo aavistan/ arvaan/ tiedän etukäteen – jo ennen kuin varmistus asiasta on tullut. En ole vielä itkenyt, mutta tiedän silti itkeväni kuullessani ettei minua (taaskaan) valittu*. Jos minut valittaisiin, itkisin myös, mutta itku olisi ilon kyyneleitä. Työnhaku, mahdollinen toivon herääminen työhaastatteluun kutsuttaessa ja työnhaun päättyminen aina pettymykseen on aivan valtavan raskasta! Kuka tällaista jaksaa vuodesta toiseen musertumatta aivan täysin? Minä. En. Jaksa. Tätä. Enää. Yhtään.

Haastattelijat eivät ymmärrä kuinka etuoikeutettuja he ovat työskennellessään ”itsestään selvissä” työpaikoissaan hyvillä työnantajilla! Eivätkä he todellakaan ymmärrä millaista on olla minun asemassani ja tilanteessani! Työhaastattelussa ihminen revitään auki ja sitten kun ei työpaikkaa saa, se kaikki on ollut turhaa

*Toivon todella, että tieto valituksitulemattomuudestani tulee sähköpostilla eikä puhelimitse, koska en ehkä pysty pidättelemään itkua niin kauan, että puhelu on päättynyt!

Päivitys 12.10.: Olen saanut sähköpostitse tiedon, että tällä hetkellä(?!) olen sijalla kaksi ...”

12 kommenttia:

  1. Toivottavasti kuitenkin saat sen työpaikan.

    Itse olen jo aikoja sitten saavuttanut tuon tilanteen "Minä. En. Jaksa. Tätä. Enää. Yhtään." ja tuota lopputulosta edisti huomattavasti tietous ettei minulla ole enää mitään mahdollisuuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin pessimistisenä realistina en usko mahdollisuuksiini tuon työpaikan suhteen - enkä usko enää saavani työhaastattelukutsuja jatkossa. Kummasti niitä sain tänä vuonna kaksi ja tässä välissä viiteen vuoteen en yhtäkään! Että tällaiset työllistymismahdollisuudet minulla.

      Poista
  2. Tämä on niin syvällistä tuskaa, että toivon sydämestäni kaikkien _menkää_töihin_ -huutelijoiden pääsevän kokemaan saman.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskaa tämä todellakin on! Menkää vain tyytyväisenä töihin te, joilla on työpaikka. Minulla ei ole eikä tule, vaikka kuinka kehottaisitte töihin "menemään".

      Poista
  3. Tästä on mennyt varmaan jo vuosia kun ajattelin, etten jaksa. Nykyään lähettelen hakemuksia vähän samalla ajatuksella kuin käyn vessassa; en ajattele asiaa vaan toimin ikäänkuin automaattiohjauksella. Hmm. mitenhän minun käy jos joskus töihin pääsen, että jatkanko rutiininomaisesti hakemista... :D

    Olen miettynyt, että joko alkaisin löytyä perusteita hakea turvapaikkaa Kanadasta, sillä jonkin sortin syrjintää tämä on kun ei koulutuksista huolimatta töihin pääse?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Innovatiivinen idea tuo turvapaikan hakeminen työhön pääsemättömyyden perusteella!

      Poista
  4. Minä pidän täysillä peukkuja sinulle! Onhan sinulla 33.33% mahikset. Ei sitä koskaan tiedä, joskus ihmeitä tapahtuu.

    Lähetätkö koskaan haastattelun jälkeen viestiä haastattelijoille siitä, että miten todella kiinnostunut olet paikasta? Ja kiität heitä haastattelusta. Lähetä se nyt, ei siinä ainakaan mitään menetä. Jos valinta on heille vaikea, se voi auttaa valintaasi. Anteeksi, jos tarinoin itsestäänselvyyksiä ja olet jo tehnyt niin. t. hyvän tahdon lähettiläs

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Ihmettä odotellessa!

      Amerikan ihmemaasta on peräisin käytäntö haastattelusta kiittämisestä. Minusta se on kuitenkin niin epäsuomalaista, että sitä varmasti oudoksuttaisiin. Olenhan jo kiittänyt haastattelukutsusta. (Valinta on muuten jo edennyt seuraavaan vaiheeseen eikä välttämättä ole erityisen vaikea.)

      Poista
  5. Tämä mua on mietityttänyt näissä aktiivimalleissa sun muissa kyykyttämisissä ihan tosissaan. Että mitä tekee ihmisen psyykelle, kun pitää hakea jatkuvasti,jos itselle oikeasti sopivia paikkoja ei ole auki niin sitten haetaan johonkin mihin ei olisi edes pätevä ja siten saa niitä kiitos ei-et kelpaa- vastauksia jatkuvasti. Vaikka on selvää, että ei valita jos hakee jotain mihin ei pätevyys riitä, ainakin itselleni ne kieltävät vastaukset ovat kuitenkin jonkunlainen isku. Että kuinkahan moni tuossa masentuu ihan tosissaan..
    Mutta se, että olet rekryssä sijalla kaksi, on musta kyllä nykyään jo oikeasti hieno suoritus, hakijoita on paljon ja jos työttömänä hakee ja pääsee noin pitkälle, on varmasti tehnyt hyvän vaikutuksen ja on päteväksi ja fiksuksi katsottu! Itse olen varmaan usein ollut enemmänkin siellä toiseksi viimeisenä..

    VastaaPoista
  6. Itse saan haastattelukutsun (jos saan, yleensä en) vain sen alan paikkaan, joka on tässä hakuprosessissakin tarjolla. Näitä paikkoja ei juurikaan edes ole avoimessa haussa, joten saan toki olla tyytyväinen etenemisestäni näinkin pitkälle. Tämän ikäisenä ja tällä työttömyyshistorialla toiselle sijalle pääsy on jo aikamoinen ihme. Toisaalta vähäisen työhistoriani ansiosta pääsin haastateltavien joukkoon, koska runsas vuosikymmen sitten työskentelin määräaikaisessa virassa tässä organisaatiossa (eri yksikössä). Nyt on kyseessä vakituinen virka. Vakituinen virka hyvän työnantajan palveluksessa olisi näinä aikoina suorastaan lottovoitto!

    VastaaPoista
  7. Sitten kun aloitat uudessa työpaikassa ja lopetat tämän blogin, niin älä kuitenkaan unohda meitä työttömiä/pätkätyöttömiä (keksin uuden sanan pätkätyötön. tarkoittaa osatyöllistä. Eikö ole muodikasta löytää aivojen sanakirjasta uussanoja /:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kunpa pääsisinkin aloittamaan uudessa työpaikassa, mutta en jää pidättelemään hengitystä asian suhteen! Työpaikattomuus ei koskaan unohdu (varsinkin, jos se edelleen jatkuu...)

      Itse olen pätkätyöllinen ja pitkäaikaistyöpaikaton. Aina kannattaa keksiä uusia sanoja, jos siihen on taipumusta ja kiinnostusta. :-)

      Poista