perjantai 21. syyskuuta 2012

Etätyön päivä 21.9

Tänään perjantaina vietetään kansallista etätyön päivää:
”On aika muuttaa ajattelutapoja ja huomata, etteivät elämänlaatu, tuottava työ ja ilmastonsuojelu sulje toisiaan pois.”

Tämä lienee hyvä asia niille, joilla siihen on mahdollisuus eli työpaikka, josta jäädä etätöihin. Minä puolestani olen ollut hyvin etäällä töistä jo runsaan kolmen vuoden ajan, joten ainakaan minun mahdollinen työmatka-autoiluni ei ole saastuttanut luontoa. Viimeksi ajoin pitkähköä työmatkaa vuonna 2007, vaan saastuttaahan se lyhyempikin työmatka ympäristöä. Oikeastaan se saastuttaa enemmän, koska lyhyellä matkalla moottori ei ehdi lämmetä tarpeeksi ja katalysaattori toimia kunnolla. Lyhyttä työmatkaa ajaisinkin pyörällä, paitsi talvisin.

Minulle kelpaisi (vakituisen kokoaikaisen työn lisäksi) myös etätyö eri muodoissaan, määräaikainen työ, osa-aikainen työ (6 h/pv), vuorotteluvapaan sijaisuus tms. Mitään näistä ei ole minulle ollut tarjolla eikä ole näkynyt ruuhkaa oven takana töihin kyselijöistä…

Totuus etätyöstä taitaa olla tiivistettynä tässä:
 Työtä etäältä vai etäällä työstä?

Lähde: Salon Seudun Sanomat 22.8 2011

 Etätyötä tekevien määrä on noussut vuosi vuodelta. Säännöllisesti etätyötä tekee Työterveyslaitoksen selvityksen mukaan kuitenkin vain alle kymmenen prosenttia työntekijöistä.
Etätyö sopii parhaiten itsenäisesti työskenteleville, kuten ylemmille toimihenkilöille, joilla työn ja vapaa-ajan välinen raja tahtoo hämärtyä muutenkin. Se voi säästää työmatka-aikaa ja luontoa ja antaa työrauhaa. Toisaalta puuttumaan jää työpaikan sosiaalinen yhteisö ja läsnä oleva työnjohto, jotka monissa töissä ovat edelleen tarpeen.
Koko etätyön käsite alkaa asiantuntija- ja johtotehtävissä olla vanhentunut. Töissä tai ainakin tavoitettavissa ollaan mobiilin teknologian ansiosta koko ajan. Joillekin se sopii: asiat saa hoidettua joustavasti mistä ja milloin tahansa. Toisia jatkuva työasioiden äärellä olo taas kuormittaa. Etänä tehtävän työn ohella on mietittävä myös sitä, miten voi välillä olla henkisesti etäällä koko työstä.

Itse olen henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti etäällä työstä!

3 kommenttia:

  1. No, monelle työssä olevalle tänään on ollut oikeastaan vapaapäivä.

    Vastapainoksi ehdotan, että työttömille, siis ihan jokaiselle, järjestetään TYÖpäivä. Ja vietetään sitä yhtä suureellisesti!

    VastaaPoista
  2. Hyvä idea, minulle kelpaisi montakin TYÖpäivää!

    VastaaPoista
  3. Tuo TYÖpäivä ja sen vietto on hyvä idea! Minulla oli tosiaan se etäpäivä tänään, mutta ei töistä vaan typo-koulutuksesta.

    VastaaPoista