lauantai 14. marraskuuta 2020

Nollautumisia

 Kun on entinen pitkäaikaistyöpaikaton ja nykyinen pätkätyöläinen, ei voi koskaan saada hyvää palkkaa eikä runsaasti lomapäiviä, koska joka kerta työllistyessä (jos nyt yleensä työllistyy, tiukalle meni jälleen kerran) kaikki alkaa aina nollasta. Palkka on alkupalkka ja luonnollisesti myös lomat nollautuvat. Olen ollut työelämässä yhteensä viitisentoista vuotta (eli ikääni nähden tosi vähän) eikä siitä todellakaan ole kertynyt 38 lomapäivää… Aloitin jälleen alusta jo neljättä kertaa kakkosella alkavalla palkalla, joka todellakin on lähempänä kakkosta kuin kolmosta.

Työpaikkani ovat olleet todella erilaisia luonteeltaan ja CV:ni on hyvinkin ”kiinnostava” (näin sanoi eräs työhaastattelija) aukkoineen/ kraatereineen päivineen. Olen ollut yksityisellä ja julkisella puolella sekä miesvaltaisella että naisvaltaisella alalla. Olen ainakin onnistunut kumoamaan entisen esimieheni erittäin pahan loukkauksen ”Et ole sellainen, joka halutaan töihin”, koska sen jälkeen minut on ”haluttu” töihin jo neljä kertaa. Minulle ei oikein koskaan ole selvinnyt, mihin tämä möläytys perustui, mutta valitettavasti se on jäänyt mieleeni kummittelemaan, vaikka minun pitäisi se vihdoin lopullisesti unohtaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti