maanantai 5. maaliskuuta 2018

Älkää kysykö minulta missä olen töissä!


Onneksi minun ei tarvitse kovinkaan usein tavata mieheni sukulaisia eikä myöskään omia* sellaisia sukulaisia, joita näen harvoin. Jossain vaiheessa joku väistämättä kuitenkin esittää minulle erittäin kiusallisen kysymyksen siitä, missä olen töissä. En ole yhtään missään töissä enkä näillä näkymin tule jatkossakaan olemaan! Olisiko kysyjä silloin tyytyväinen saamaansa vastaukseen?

Tämä silloin tällöin esitettävä kysymys pitää yrittää kiertää sanomalla jotain epämääräistä tyyliin: ”En ole tällä hetkellä töissä” (ihan niin kuin tulisin joskus olemaan…) tai olen ”kotirouva” tai ”opiskelen” (vaikka en opiskelisikaan). Onneksi tuoreimmassa synttärikahvittelutilaisuudessa ei kukaan ehtinyt ottaa puheeksi tätä minulle tuskallista puheenaihetta. On aivan tarpeeksi suuri henkinen kärsimys olla työpaikattomana vastoin omaa toivettaan, vaikka pelkästään kärvistelee asian kanssa ihan keskenään eikä joudu juurikaan puhumaan siitä muille.


*Jälleen kerran jouduin myöntämään työpaikattomuuteni eräissä sukujuhlissa kysyttäessä (kysyjänä yksi serkuistani) missä olen töissä. No en missään; olen ”kotirouva olosuhteiden pakosta”, koska en vain saa työpaikkaa mistään! Että se voi olla noloa…
Työpaikattomuus-nujertaa-ja-nöyryyttää

6 kommenttia:

  1. Olen miettinyt samaa asiaa, onnekseni en tapaa ihmisiä juuri lainkaan vaan olen rauhassa saanut syrjäytyä. Mietin, että mitä jos olisinkin rehellinen ja vastaisin:" Olen syrjäytetty yhteiskunnasta, olen käynyt enemmän kouluja kuin sinä (paviaani) ja siitä huolimatta yhteiskunta katsoo parhaaksi ratkaisuksi pitää minut vaihtopenkillä, kunnes luovutan".

    Olisihan siinä juoruille hyvä alkusysäys?

    VastaaPoista
  2. Aivan kuspäistä tämänkin firman toiminta. :P
    https://www.talouselama.fi/uutiset/firma-antaa-ensin-potkuja-ja-palkkaa-pian-tuhat-uutta-kaikki-eivat-halua-kouluttautua-eivatka-tartu-tilaisuuksiin/3a31524a-aba9-3065-9d1c-bae306455bc8

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienot teesit tämän firman johtajalla :

      "Kauppalehden haastattelussa (21.5.2014) kiteytettiin seuraavat johtamisen ydinteesini:
      Kohtele ihmisiä, kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan
      Kommunikoi suoraan ja kerro, kuinka asiat ovat
      Rento suoritus takaa parhaan lopputuloksen"

      Poista
  3. Mielestäni olisi korkea aika alkaa puhua juuri tuohon sävyyn, mitään piilottamatta tai kaunistelematta. Kyse on nimenomaan SYRJÄYTTÄMISESTÄ, halusi vastapuoli sitten kuulla tuota sanaa tai ei. Sen seurauksiinhan kuuluu muun muassa tuo vähittäinen vetäytyminen kaikista kontakteista. Tämän jälkeen sitten pitäisi vielä partiolaisena olla valmis (vaikka kuinka monen vuoden jälkeen) esittämään positiivista, työhaluja uhkuvaa ja tulevaisuuteen uskovaa "tämän päivän kelpo suomalaista". Meillä ei vieläkään ole tarpeeksi syrjäytettyjä, jotta nuo kelpo suomalaiset ymmärtäisivät ilmiön olevan todellisuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On hyvin pitkälti sattumaa se, kuka on "kelpo suomalainen" ja kuka ei. Joku on onnistunut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja siksi työllistynyt vakituiseen eläkevirkaan tms. Me työpaikattomat emme ole tässä onnistuneet, ja nykyään onnistuminen on aina vain vaikeampaa.

      Poista
  4. Tässä vielä todella hyvä kirjoitus työsyrjinnnästä.
    http://www.uta.fi/ajankohtaista/uutinen/suomi-korkean-tyosyrjinnan-maa

    VastaaPoista